THE INFLUENCE OF COACHES’ EMOTIONS ON THE EMOTIONAL STATE AND PERFORMANCE OF YOUNG TENNIS ATHLETES. Although the influence of emotions on sport performance has been widely studied, only few studies have investigated the impact of coaches' emotions on the emotional state and performance of their athletes. The present study aimed to explore whether the athletes' emotional state and sport performance could vary as a result of the emotional feedback (positive or negative) expressed by the coach. Twenty-two tennis players aged between 11 and 15 were recruited. Results showed that after positive emotional feedback the athletes perceived higher positive emotional states, whereas after a negative emotion the athletes perceived higher negative feelings. Furthermore, a qualitative improvement in performance was observed in response to a positive emotional feedback. These results show how the type of emotion conveyed by coaches influences not only the emotional state of athletes but also their performance.

Sebbene l’influenza delle emozioni sulla prestazione sportiva sia stata ampiamente studiata, solamente poche ricerche hanno indagato quale sia l’impatto delleemozioni trasmesse dagli allenatori sullo stato emotivo e sulla prestazione degli atleti. Ilpresente studio aveva lo scopo di indagare se lo stato emotivo e la performance sportiva degli atleti potessero variare in seguito a un feedback emotivo (positivo o negativo)espresso dall’allenatore. Sono stati reclutati ventidue tennisti tra gli 11 e i 15 anni. Irisultati hanno mostrato che dopo un feedback emotivo positivo gli atleti provavanopiù emozioni positive, mentre dopo un feedback emotivo negativo gli atleti provavanopiù emozioni negative. Inoltre, è stato osservato un miglioramento qualitativo della prestazione dopo un feedback emotivo positivo. Questi risultati mostrano come il tipo diemozione trasmessa dagli allenatori non solo influenzi lo stato emotivo degli atleti maanche la loro performance.

L’influenza delle emozioni positive e negative degli allenatori sullo stato emotivo e sulla prestazione di giovani tennisti

Decarli, Gisella;
2023-01-01

Abstract

THE INFLUENCE OF COACHES’ EMOTIONS ON THE EMOTIONAL STATE AND PERFORMANCE OF YOUNG TENNIS ATHLETES. Although the influence of emotions on sport performance has been widely studied, only few studies have investigated the impact of coaches' emotions on the emotional state and performance of their athletes. The present study aimed to explore whether the athletes' emotional state and sport performance could vary as a result of the emotional feedback (positive or negative) expressed by the coach. Twenty-two tennis players aged between 11 and 15 were recruited. Results showed that after positive emotional feedback the athletes perceived higher positive emotional states, whereas after a negative emotion the athletes perceived higher negative feelings. Furthermore, a qualitative improvement in performance was observed in response to a positive emotional feedback. These results show how the type of emotion conveyed by coaches influences not only the emotional state of athletes but also their performance.
2023
Sebbene l’influenza delle emozioni sulla prestazione sportiva sia stata ampiamente studiata, solamente poche ricerche hanno indagato quale sia l’impatto delleemozioni trasmesse dagli allenatori sullo stato emotivo e sulla prestazione degli atleti. Ilpresente studio aveva lo scopo di indagare se lo stato emotivo e la performance sportiva degli atleti potessero variare in seguito a un feedback emotivo (positivo o negativo)espresso dall’allenatore. Sono stati reclutati ventidue tennisti tra gli 11 e i 15 anni. Irisultati hanno mostrato che dopo un feedback emotivo positivo gli atleti provavanopiù emozioni positive, mentre dopo un feedback emotivo negativo gli atleti provavanopiù emozioni negative. Inoltre, è stato osservato un miglioramento qualitativo della prestazione dopo un feedback emotivo positivo. Questi risultati mostrano come il tipo diemozione trasmessa dagli allenatori non solo influenzi lo stato emotivo degli atleti maanche la loro performance.
coaching
Emotions
performance
tennis
youth athletes
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14085/48593
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus 1
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact