The present doctoral research addresses the topic of school motivation through Self-Determination Theory (SDT; Ryan & Deci, 2017). The aim is to explore the fundamental element for students’ well-being and success according to SDT: autonomy support provided by teachers. The first part of the research clarifies the construct of “autonomy support”. The second part presents a longitudinal study conducted in four secondary schools, providing tools to evaluate this support according to recent SDT guidelines on the various strategies that characterize teachers’ daily actions in the classroom.
La presente ricerca di dottorato affronta il tema della motivazione scolastica attraverso la Self-Determination Theory (SDT; Ryan & Deci, 2017). L’obiettivo è esplorare l’elemento fondamentale per il benessere e il successo degli studenti secondo la SDT: il supporto all’autonomia da parte degli insegnanti. La prima parte della ricerca chiarisce il costrutto di “supporto all’autonomia”; la seconda parte presenta uno studio longitudinale, condotto in quattro scuole secondarie, fornendo strumenti per valutarlo secondo le recenti indicazioni della SDT sulle diverse strategie che caratterizzano l’azione quotidiana degli insegnanti nelle aule scolastiche.
Supportare la motivazione degli studenti a scuola. Uno studio longitudinale basato sulla Self-Determination Theory
Sara Germani
2025-01-01
Abstract
The present doctoral research addresses the topic of school motivation through Self-Determination Theory (SDT; Ryan & Deci, 2017). The aim is to explore the fundamental element for students’ well-being and success according to SDT: autonomy support provided by teachers. The first part of the research clarifies the construct of “autonomy support”. The second part presents a longitudinal study conducted in four secondary schools, providing tools to evaluate this support according to recent SDT guidelines on the various strategies that characterize teachers’ daily actions in the classroom.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


