This paper investigates the relationship of Italian young adults and violence, focusing on the dichotomy between generational violence and violent generation. The results highlight the intergenerational nature of perceived and experienced violence, as opposed to the acted violence, taking shape especially on the Net. While rejecting the label of violent generation, young adults acknowledge the existence of generational violence, yet attribute roles and responsibilities to other peers, within the paradigm of referred violence.
L’articolo analizza il rapporto tra giovani italiani e violenza, focalizzando l’attenzione sulla dicotomia tra violenza generazionale e generazione violenta. Attraverso un approccio empirico basato su un approccio mixed methods (survey e focus group), la ricerca evidenzia come i giovani tendano a rifiutare l’etichetta di “generazione violenta”, pur riconoscendo l’esistenza di una diffusa violenza intergenerazionale, che prende forma soprattutto nell’ambiente digitale. I risultati confermano la natura intergenerazionale della violenza percepita e vissuta, a fronte delle forme di violenza agita, che prendono forma soprattutto in Rete. Pur rifiutando l’etichetta di “generazione violenta”, i giovani riconoscono l’esistenza di una violenza generazionale, attribuendone tuttavia ruoli e responsabilità ai propri coetanei, all’interno di una nuova dimensione attoriale di violenza riferita.
Generazioni violente o violenze generazionali? Uno studio empirico sul rapporto tra giovani e violenza, tra percepito e vissuto
Paola De Rosa;Nicola Ferrigni
;Marica Spalletta
2023-01-01
Abstract
This paper investigates the relationship of Italian young adults and violence, focusing on the dichotomy between generational violence and violent generation. The results highlight the intergenerational nature of perceived and experienced violence, as opposed to the acted violence, taking shape especially on the Net. While rejecting the label of violent generation, young adults acknowledge the existence of generational violence, yet attribute roles and responsibilities to other peers, within the paradigm of referred violence.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


