This study examines digital transformation across 54 Italian Higher Education Institutions (HEIs), categorized as mega, large, medium, and small based on student enrollment (CENSIS, 2023). The research analyses how these resources shape digital innovation and strategic planning by incorporating intellectual capital theory (human, relational, and structural capital). Using the Strategic Innovation-related Information Indicator (SIII), the study assesses the digital maturity of HEIs, evaluating their alignment with the national objectives of the AGID digital transformation plan. The findings reveal that larger HEIs demonstrate greater capacity to implement digital strategies due to superior resources and robust governance frameworks. Conversely, smaller institutions face significant challenges, including fragmented governance, cybersecurity vulner- abilities, and limited system interoperability. This study contributes to the theoretical discourse by positioning intellectual capital as a critical driver of digital transformation, emphasizing the pivotal role of governance in aligning resources with institutional goals. It recommends that HEIs strengthen digital governance frameworks, improve cybersecurity measures, and promote system interoperability to fully harness the potential of digital transformation. The disparities between institutions highlight the need for targeted interventions to support resource-constrained HEIs, ensuring an equitable and sustainable digital transition.

Questo studio esamina la trasformazione digitale in 54 istituzioni di istruzione superiore italiane (HEI), suddivise in mega, grandi, medie e piccole in base al numero di iscritti (CENSIS, 2023). La ricerca integra la teoria del capitale intellettuale (capitale umano, relazionale e strutturale) per analizzare come queste risorse influenzino l’innovazione digitale e la pianificazione strate- gica. Utilizzando l’Indicatore di Innovazione Strategica legato alle Informazioni (SIII), lo studio valuta la maturità digitale delle HEI, esaminando il loro allineamento con gli obiettivi nazionali del piano AGID per la trasformazione digitale. I risultati mostrano che le istituzioni più grandi dimostrano una maggiore capacità di adottare strategie digitali, grazie a risorse superiori e strutture di governance consolidate. Tuttavia, le HEI di dimensioni più piccole affrontano sfide significative, tra cui la frammentazione della governance, vulnerabilità nella sicurezza informatica e difficoltà nell’interoperabilità dei sistemi digitali. Questo studio contribuisce al dibattito teorico posizionando il capitale intellettuale come motore chiave della trasformazione digitale, evidenziando il ruolo centrale della governance nell’allineare le risorse agli obiettivi istituzionali. Praticamente, lo studio raccomanda alle HEI di investire nel rafforzamento delle strutture di governance digitale, migliorare le misure di sicurezza e promuovere l’interoperabilità per massimizzare i benefici della trasformazione digitale. Le implicazioni delle disparità tra le istituzioni sottolineano la necessità di interventi mirati per supportare le HEI con risorse limitate, garantendo così una trasformazione digitale equa e sostenibile.

A First Analysis of the Intellectual Capital Role in Driving Digital Transformation within Higher Education Institutions

Manzari Alberto
;
2025-01-01

Abstract

This study examines digital transformation across 54 Italian Higher Education Institutions (HEIs), categorized as mega, large, medium, and small based on student enrollment (CENSIS, 2023). The research analyses how these resources shape digital innovation and strategic planning by incorporating intellectual capital theory (human, relational, and structural capital). Using the Strategic Innovation-related Information Indicator (SIII), the study assesses the digital maturity of HEIs, evaluating their alignment with the national objectives of the AGID digital transformation plan. The findings reveal that larger HEIs demonstrate greater capacity to implement digital strategies due to superior resources and robust governance frameworks. Conversely, smaller institutions face significant challenges, including fragmented governance, cybersecurity vulner- abilities, and limited system interoperability. This study contributes to the theoretical discourse by positioning intellectual capital as a critical driver of digital transformation, emphasizing the pivotal role of governance in aligning resources with institutional goals. It recommends that HEIs strengthen digital governance frameworks, improve cybersecurity measures, and promote system interoperability to fully harness the potential of digital transformation. The disparities between institutions highlight the need for targeted interventions to support resource-constrained HEIs, ensuring an equitable and sustainable digital transition.
2025
Questo studio esamina la trasformazione digitale in 54 istituzioni di istruzione superiore italiane (HEI), suddivise in mega, grandi, medie e piccole in base al numero di iscritti (CENSIS, 2023). La ricerca integra la teoria del capitale intellettuale (capitale umano, relazionale e strutturale) per analizzare come queste risorse influenzino l’innovazione digitale e la pianificazione strate- gica. Utilizzando l’Indicatore di Innovazione Strategica legato alle Informazioni (SIII), lo studio valuta la maturità digitale delle HEI, esaminando il loro allineamento con gli obiettivi nazionali del piano AGID per la trasformazione digitale. I risultati mostrano che le istituzioni più grandi dimostrano una maggiore capacità di adottare strategie digitali, grazie a risorse superiori e strutture di governance consolidate. Tuttavia, le HEI di dimensioni più piccole affrontano sfide significative, tra cui la frammentazione della governance, vulnerabilità nella sicurezza informatica e difficoltà nell’interoperabilità dei sistemi digitali. Questo studio contribuisce al dibattito teorico posizionando il capitale intellettuale come motore chiave della trasformazione digitale, evidenziando il ruolo centrale della governance nell’allineare le risorse agli obiettivi istituzionali. Praticamente, lo studio raccomanda alle HEI di investire nel rafforzamento delle strutture di governance digitale, migliorare le misure di sicurezza e promuovere l’interoperabilità per massimizzare i benefici della trasformazione digitale. Le implicazioni delle disparità tra le istituzioni sottolineano la necessità di interventi mirati per supportare le HEI con risorse limitate, garantendo così una trasformazione digitale equa e sostenibile.
Cette étude examine la transformation numérique dans 54 établissements d’enseignement supé- rieur italiens (HEI), classés en méga, grands, moyens et petits en fonction du nombre d’étudiants inscrits (CENSIS, 2023). En intégrant la théorie du capital intellectuel (capital humain, relationnel et structurel), la recherche analyse comment ces ressources influencent l’innovation numérique et la planification stratégique. En utilisant l’Indicateur d’Innovation Stratégique lié à l’Information (SIII), l’étude évalue la maturité numérique des HEI, examinant leur alignement avec les objectifs nationaux du plan AGID pour la transformation numérique. Les résultats montrent que les établis- sements plus grands démontrent une plus grande capacité à adopter des stratégies numériques, grâce à des ressources supérieures et à des cadres de gouvernance solides. À l’inverse, les institutions plus petites rencontrent des défis majeurs, notamment une gouvernance fragmentée, des vulnérabilités en matière de cybersécurité et une interopérabilité limitée des systèmes. Cette étude contribue au débat théorique en positionnant le capital intellectuel comme un moteur essentiel de la transformation numérique, mettant en lumière le rôle central de la gouvernance dans l’alignement des ressources sur les objectifs institutionnels. Sur le plan pratique, elle recom- mande aux HEI de renforcer les cadres de gouvernance numérique, d’améliorer les mesures de cybersécurité et de promouvoir l’interopérabilité des systèmes pour exploiter pleinement le po- tentiel de la transformation numérique. Les disparités entre établissements soulignent la nécessité d’interventions ciblées pour soutenir les HEI disposant de ressources limitées, garantissant ainsi une transition numérique équitable et durable.
higher education institutions, public education, digital transformation
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14085/50241
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