Over the past two decades, technological change has produced new digital environments capable of accommodating and enhancing the artistic and cultural heritage that exists in vision but also in interaction. The contribution analyzes the possibilities of using networked historical-theatrical audiovisual sources for educational activities, to open to reflection on educational opportunities and the inclusive and effective use of digital resources. Specifically, the contribution proposes new pedagogical approaches and above all promotes curricular innovations to design the school of the future by redefining the role of theater in school in the coming years: a teaching approach that does not favor lecture but rather a theoretical/interactive study of linguistic codes thanks to the fundamental help of new digital technologies.
Nel corso degli ultimi vent'anni il mutamento tecnologico ha prodotto nuovi ambienti digitali in grado di accogliere e valorizzare il patrimonio artistico e culturale che esiste nella visione ma anche nella interazione. Il contributo che si vuole proporre è finalizzato ad analizzare le possibilità di utilizzo delle fonti audiovisive storico-teatrali in rete per le attività didattiche, al fine di aprire ad una riflessione sulle opportunità formative e sull’utilizzo inclusivo ed efficace delle risorse digitali. Nello specifico si vuole proporre nuovi approcci pedagogici e soprattutto avanzare delle innovazioni curricolari per delineare la scuola del futuro attraverso una ridefinizione della presenza del teatro nella scuola nei prossimi anni: un approccio didattico che non favorisce la lezione frontale ma uno studio dei codici linguistici teorico/interattivo, con il fondamentale ausilio delle nuove tecnologie digitali.
Ambienti digitali e Performing arts nell’istruzione scolastica
desiree sabatini
2022-01-01
Abstract
Over the past two decades, technological change has produced new digital environments capable of accommodating and enhancing the artistic and cultural heritage that exists in vision but also in interaction. The contribution analyzes the possibilities of using networked historical-theatrical audiovisual sources for educational activities, to open to reflection on educational opportunities and the inclusive and effective use of digital resources. Specifically, the contribution proposes new pedagogical approaches and above all promotes curricular innovations to design the school of the future by redefining the role of theater in school in the coming years: a teaching approach that does not favor lecture but rather a theoretical/interactive study of linguistic codes thanks to the fundamental help of new digital technologies.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.