his paper investigates the relationship between identity construction and the encounter with alterity as a generative axis of personal and social well-being. It focuses on the epistemological and pedagogical potential of the picturebook as a symbolic mediator that fosters self-recognition and reflexive awareness—crucial conditions for individual fulfilment and for pursuing an inclusive and emancipatory sense of wellbeing.
Il presente contributo si pone l’obiettivo di analizzare il rap- porto esistente tra costruzione dell’identità e alterità per la costruzione del benessere personale e sociale. In particolare esplora il potenziale dell’al- bo illustrato come compagno, in quel processo di autoriconoscimento e autocoscienza che, solo, può garantire alla persona la libertà di realizzare pienamente se stesso, inteso come elemento essenziale di un benessere autenticamente inclusivo.
Identità e relazione: crescere tra parole e immagini
Filomia M
2025-01-01
Abstract
his paper investigates the relationship between identity construction and the encounter with alterity as a generative axis of personal and social well-being. It focuses on the epistemological and pedagogical potential of the picturebook as a symbolic mediator that fosters self-recognition and reflexive awareness—crucial conditions for individual fulfilment and for pursuing an inclusive and emancipatory sense of wellbeing.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


