Identity is a generative and not a definitive trait, it is a process of recognizing oneself and not a product of recognition. In this sense, among the competences that teachers must possess are those inherent to the policies dimension, a crucial aspect of inclusive of the school. In the perspective of a multicultural society, this is realized in the enhancement of the relationship between subjects, contexts and territories that allows the construction of identity and culture as a process. On the basis of these assumptions and referring to previous experiences, after a careful analysis of the issue, we illustrate the proposal of a research-formaction pathway supported by the Index for Inclusion, a tool that offers a broad vision of the inclusive process and that is well suited to relate the intercultural dimension with teacher training.
L’identità è un tratto generativo e non definitivo, è un processo per riconoscersi e non un prodotto di riconoscibilità (Bocci, 2005, p. 137). In tal senso, tra le competenze che gli insegnanti devono possedere vi sono quelle inerenti alla dimensione delle policies, aspetto cruciale dell’agire inclusivo della scuola. Nella prospettiva di una società multiculturale, ciò si concretizza nella valorizzazione del rapporto tra soggetti, contesti e territori che consente la costruzione identitaria e culturale come processo. Sulla base di questi presupposti e facendo riferimento a precedenti esperienze, dopo un'attenta analisi della questione, si illustra la proposta di un percorso di ricerca-formazione supportato dall’Index per l’inclusione, strumento che offre una visione ampia del processo inclusivo e che ben si presta per porre in relazione la dimensione interculturale con la formazione dei docenti.
L’index per l’inclusione e per le competenze interculturali degli insegnanti. Una proposta di formazione e costruzione di pratiche tra scuola e territorio
Bulgarelli Aurora
;
2024-01-01
Abstract
Identity is a generative and not a definitive trait, it is a process of recognizing oneself and not a product of recognition. In this sense, among the competences that teachers must possess are those inherent to the policies dimension, a crucial aspect of inclusive of the school. In the perspective of a multicultural society, this is realized in the enhancement of the relationship between subjects, contexts and territories that allows the construction of identity and culture as a process. On the basis of these assumptions and referring to previous experiences, after a careful analysis of the issue, we illustrate the proposal of a research-formaction pathway supported by the Index for Inclusion, a tool that offers a broad vision of the inclusive process and that is well suited to relate the intercultural dimension with teacher training.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


