Given the emergence of new conceptions of citizenship, educational agencies – schools first of all – have the responsibility to promote the development of a global consciousness. In this paper, a preliminary study conducted in secondary schools in the Lazio region is presented to explore students’ visions and experiences related to citizenship. Through the investigation of three distinct dimensions of this construct, an active and participatory definition of it is proposed, characterized by a marked global, terrestrial, ecological and conscious nature.
Data l’emersione di nuove concezioni di cittadinanza, le agenzie educative – la scuola prima fra tutte – hanno la responsabilità di favorire lo sviluppo di una coscienza globale. Nel presente contributo, si illustra uno studio preliminare realizzato nelle scuole secondarie di II grado del Lazio per esplorare le visioni e le esperienze degli studenti legate alla cittadinanza. Attraverso l’indagine di tre distinte dimensioni di questo costrutto, ne viene proposta una definizione attiva e partecipata, connotata da uno spiccato carattere globale, terrestre, ecologico e consapevole.
Cittadinanza globale e partecipazione attiva: un'indagine tra gli studenti del Lazio
Bulgarelli Aurora
;
2024-01-01
Abstract
Given the emergence of new conceptions of citizenship, educational agencies – schools first of all – have the responsibility to promote the development of a global consciousness. In this paper, a preliminary study conducted in secondary schools in the Lazio region is presented to explore students’ visions and experiences related to citizenship. Through the investigation of three distinct dimensions of this construct, an active and participatory definition of it is proposed, characterized by a marked global, terrestrial, ecological and conscious nature.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


