Purpose: Reflecting on the professionalization of the teacher and the necessity/absence of a career. Methodology: critical reconstruction of the evolution of the teaching profession and regulatory attempts to design a career perspective. Findings: there’s a need for the emergence of a new, professionalised and further professionalised teaching figure, in whose future career possibilities may exist. Research limitations/implications: exist a legal limitation, the direct provision of a teaching career, and a formative one concerning in-service professionalisation that is not strictly framed. Originality: the career theme between the need for job role development and the possibility of implementation, with appropriate references to models already in use abroad.
Obiettivi: Riflettere sulla professionalizzazione del docente e sulla necessità/mancanza di una carriera. Metodologia: ricostruzione in chiave critica sull’evoluzione della professione docente e sui tentativi normativi di progettare una prospettiva di carriera. Risultati: si evidenzia il necessario delinearsi di una nuova figura docente, professionalizzata e ulteriormente professionalizzabile, nel cui futuro possano esistere possibilità di carriera. Limiti e implicazioni: esiste un limite giuridico, la disposizione diretta di una carriera docente, e uno formativo riguardante la professionalizzazione in itinere non inquadrata con rigore. Originalità: il tema della carriera tra necessarietà di evoluzione del ruolo lavorativo e la possibilità di attuazione, con opportuni riferimenti a modelli già in uso all’estero.
Professionalizzare il lavoro e la carriera del docente. Appunti e riflessioni
Balzano G
2022-01-01
Abstract
Purpose: Reflecting on the professionalization of the teacher and the necessity/absence of a career. Methodology: critical reconstruction of the evolution of the teaching profession and regulatory attempts to design a career perspective. Findings: there’s a need for the emergence of a new, professionalised and further professionalised teaching figure, in whose future career possibilities may exist. Research limitations/implications: exist a legal limitation, the direct provision of a teaching career, and a formative one concerning in-service professionalisation that is not strictly framed. Originality: the career theme between the need for job role development and the possibility of implementation, with appropriate references to models already in use abroad.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


