The central role of Serious Games (SG) in the development of soft skills, of the worker's personal competences, prompts pedagogical reflection. In fact, if on the one hand their presence is propaedeutic to better performance in work roles, on the other hand one cannot ignore the formative scope for people at work and, therefore, the real path of growth. The above takes on further weight if we refer to digital entrepreneurs, who are engaged in remote work both personally and from an almost organizational point of view. Out of a sample of interviewees, all operating in the SaaS (Software as a Service) sector, almost all of them offer interesting insights, autobiographical and otherwise, on the effectiveness of SG for team-building and collaboration/cooperation in tackling challenges and problems. In parallel, practical sense, problem solving and strategic planning, memory, adaptability, coordination and focus are just some of the "soft skills" developed through the SG.

Il ruolo centrale dei Serious Game (SG) nello sviluppo delle soft skills, delle competenze personali del lavoratore, sollecita la riflessione pedagogica. Infatti, se da un lato la loro presenza è propedeutica ad una migliore performance nei ruoli lavorativi, dall’altro non si può ignorare la portata formativa per le persone a lavoro e, dunque, il reale percorso di crescita. Quanto detto assume ulteriore peso se ci riferiamo agli imprenditori digitali, impegnati nel remote work sia personalmente che da un punto di vista quasi totale dell’organizzazione. Su un campione di intervistati, operanti tutti nel settore SaaS (Software as a Service), la quasi totalità offre interessanti spunti, autobiografici e non, sull’efficacia dei SG per team-building e collaborazione/cooperazione nell'affrontare sfide e problemi. Parallelamente senso pratico, problem solving e pianificazione strategica, memoria, adattabilità, coordinamento e attenzione, sono solo alcune delle “capacità soffici” sviluppate attraverso i SG.

Soft skills and serious games in remote work environments: a survey of SaaS digital entrepreneurs

Balzano G
2023-01-01

Abstract

Il ruolo centrale dei Serious Game (SG) nello sviluppo delle soft skills, delle competenze personali del lavoratore, sollecita la riflessione pedagogica. Infatti, se da un lato la loro presenza è propedeutica ad una migliore performance nei ruoli lavorativi, dall’altro non si può ignorare la portata formativa per le persone a lavoro e, dunque, il reale percorso di crescita. Quanto detto assume ulteriore peso se ci riferiamo agli imprenditori digitali, impegnati nel remote work sia personalmente che da un punto di vista quasi totale dell’organizzazione. Su un campione di intervistati, operanti tutti nel settore SaaS (Software as a Service), la quasi totalità offre interessanti spunti, autobiografici e non, sull’efficacia dei SG per team-building e collaborazione/cooperazione nell'affrontare sfide e problemi. Parallelamente senso pratico, problem solving e pianificazione strategica, memoria, adattabilità, coordinamento e attenzione, sono solo alcune delle “capacità soffici” sviluppate attraverso i SG.
2023
The central role of Serious Games (SG) in the development of soft skills, of the worker's personal competences, prompts pedagogical reflection. In fact, if on the one hand their presence is propaedeutic to better performance in work roles, on the other hand one cannot ignore the formative scope for people at work and, therefore, the real path of growth. The above takes on further weight if we refer to digital entrepreneurs, who are engaged in remote work both personally and from an almost organizational point of view. Out of a sample of interviewees, all operating in the SaaS (Software as a Service) sector, almost all of them offer interesting insights, autobiographical and otherwise, on the effectiveness of SG for team-building and collaboration/cooperation in tackling challenges and problems. In parallel, practical sense, problem solving and strategic planning, memory, adaptability, coordination and focus are just some of the "soft skills" developed through the SG.
Serious games, learning, soft skills, remote work, digital entrepreneurs
Serious game, formazione, soft skills, remote work, imprenditori digitali
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14085/22242
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