This paper explains the theoretical assumptions,the methodology and the first evidencesemerged from the research projectof the PhD School in Education and SocialService at the University of Roma Tre. Theresearch deals with the opportunity to evaluatehow the training of teachers in servicedelivered through a blended modality, onthemes relating to Learning Disability (LD)may facilitate the design of inclusive teachingstrategies. The aspect of the trainingwas related in particular to the possibility forteachers to build up Communities of Practicesuch as to continue their interactions aswell from the perspective of longlife learning.The conceptual framework of the researchis the International Classification ofFunctioning, Disability and Health for Childrenand Youth (ICF-CY) with the chapter“Products and Technology” component includedin “Environmental Factors” of the classification.
Questo lavoro presenta i presupposti teorici,la metodologia e le prime evidenze emersedal progetto di ricerca relativo alla ScuolaDottorale in Pedagogia e Servizio Socialedell’Università di Roma Tre. La ricerca hal’obiettivo di valutare quanto la formazionein servizio di insegnanti curricolari dell’infanzia,primaria, secondaria di primo e secondogrado, erogata con modalità blended,su tematiche relative ai Disturbi Specifici diApprendimento (DSA), possa facilitare laprogettazione di strategie didattiche inclusive.L’aspetto della formazione è stato riferitoin particolare alla possibilità per gli insegnantidi costituire delle Comunità di Pratica talida continuare le loro interazioni anche nell’otticadel longlife learning. Il tema di ricercaha come riferimento la prospettiva culturaledell’International Clas sification of Functioning,Disability and Health for Children andYouth (ICF-CY) ed in particolare il ruolo dei“Fattori Ambientali”, inseriti nel capitolo“Prodotti e Tecnologie”, come facilitatori delfunzionamento degli allievi.
Le tecnologie nella progettazione didattica nella prospettiva ICF-CY
Chiaro M
2014-01-01
Abstract
This paper explains the theoretical assumptions,the methodology and the first evidencesemerged from the research projectof the PhD School in Education and SocialService at the University of Roma Tre. Theresearch deals with the opportunity to evaluatehow the training of teachers in servicedelivered through a blended modality, onthemes relating to Learning Disability (LD)may facilitate the design of inclusive teachingstrategies. The aspect of the trainingwas related in particular to the possibility forteachers to build up Communities of Practicesuch as to continue their interactions aswell from the perspective of longlife learning.The conceptual framework of the researchis the International Classification ofFunctioning, Disability and Health for Childrenand Youth (ICF-CY) with the chapter“Products and Technology” component includedin “Environmental Factors” of the classification.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.