Today there is a widely shared view concerning the importance of the promotion of Information Communication Technologies (ICT) in the educational area, thanks to the efforts undertaken by the European Community with the inception of the Bologna Process (1999) which assigns to ICT an important role in the promotion of Life Long Learning. The state of maturation of these technologies allows the development of learning environments inspired by different approaches. The spread of distance e-learning courses, of which the MOOCs are just the latest milestone, opens a significant debate on what should be considered for e-learning and its related quality standards. Scientific literature offers several contributions regarding the quality of e-learning. There can be no single view as the quality concept incorporates the "subjective", the "contextual" and the "objective” dimension and the issue can be explained in several ways, according to the perspective adopted. In this essay, we want to illustrate that any debate regarding the nature of e-learning standards cannot exclude a reflection regarding the quality of teaching and the importance of a positive interaction to analyse the online relationship in a virtual classroom.
Oggi c'è una visione ampiamente condivisa circa l'importanza della promozione dell’Information Communication Technologies (ICT) nel settore educativo, grazie agli sforzi intrapresi dalla Comunità europea, con l'inizio del processo di Bologna (1999), il quale assegna alle ICT un importante ruolo nella promozione dell'apprendimento permanente. Lo stato di maturazione di queste tecnologie consente lo sviluppo di ambienti di apprendimento ispirati a diversi approcci. Con la diffusione di corsi e-learning a distanza, di cui i MOOCs sono solo l'ultima sfida, si apre un dibattito significativo sul tema della qualità dell'e-learning. La letteratura scientifica offre diversi contributi sulla qualità dell'e-learning, dimostrando che non ci può essere un’unica soluzione, perché il concetto di qualità comprende la dimensione "soggettiva", quella "contestuale" e quella "oggettiva": per questa ragione il problema può essere declinato in vari modi, a seconda della prospettiva adottata e del target di riferimento. In questo saggio, vogliamo mostrare che qualsiasi dibattito sulla definizione di standard di qualità dell’elearning non può escludere una riflessione sulla qualità della relazione didattica e il significato di un’interazione positiva tra docente e allievi per analizzare il rapporto on-line in una classe virtuale.
Learning in the 21st century: the digital challenge for teacher
CAPOGNA S
2015-01-01
Abstract
Today there is a widely shared view concerning the importance of the promotion of Information Communication Technologies (ICT) in the educational area, thanks to the efforts undertaken by the European Community with the inception of the Bologna Process (1999) which assigns to ICT an important role in the promotion of Life Long Learning. The state of maturation of these technologies allows the development of learning environments inspired by different approaches. The spread of distance e-learning courses, of which the MOOCs are just the latest milestone, opens a significant debate on what should be considered for e-learning and its related quality standards. Scientific literature offers several contributions regarding the quality of e-learning. There can be no single view as the quality concept incorporates the "subjective", the "contextual" and the "objective” dimension and the issue can be explained in several ways, according to the perspective adopted. In this essay, we want to illustrate that any debate regarding the nature of e-learning standards cannot exclude a reflection regarding the quality of teaching and the importance of a positive interaction to analyse the online relationship in a virtual classroom.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.