Nursing research is a systematic and very important enquiryfor improving clients’ quality of life and effective andefficient nursing care. National and international literaturestate that all nurses should have knowledge andresponsibilities in research which are different in relation totheir educational level. The aim of the present study was tocollect opinions of the “new professors” in nursing aboutobjectives, contents and methods for teaching nursingresearch at Bachelor and Master Degree. The sample wasmade of nine participants who were interviewed by twentyquestions sent by e-mail. The interviews were analysed usingquantitative-descriptive and qualitative-phenomenologicalmethods (triangulation). Interviews revealed that Bachelorstudents should be educated to retrieve and criticisescientific literature, to apply research finding in practice andto collaborate in research studies; Master students shouldimprove knowledge of Bachelor degree and be able to designand conduct research studies. Participants emphasised theimportance of using “active” methodologies for teaching andto involve students in research. By analysing the literatureand the results of the present study educational objectivesfor teaching nursing research at Bachelor and Master degreeare defined.
La ricerca infermieristica è un’attività di indagine sistematica che hauna notevole importanza nel migliorare la qualità di vita dei clientie per garantire cure infermieristiche efficaci ed efficienti. Laletteratura nazionale ed internazionale sostiene che tutti gliinfermieri debbono avere delle conoscenze e delle responsabilitàriguardo alla ricerca che però vanno diversificate a seconda dellivello formativo. L’obiettivo di questo studio è stato quello diraccogliere le opinioni dei “neo docenti” universitari di ruolo discienze infermieristiche riguardo agli obiettivi, ai contenuti ed aimetodi dell’insegnamento della ricerca nella Laurea e Laureaspecialistica in scienze infermieristiche. Il campione studiato eracostituito da nove partecipanti i quali sono stati intervistati conventi domande inviate via e-mail. Le risposte alle domande sonostate analizzate sia con una metodologia quantitativa-descrittiva siacon una metodologia qualitativa-fenomenologica (triangolazione).E’ emerso dalle interviste che lo studente del corso di laurea devefondamentalmente essere formato a saper recuperare la letteraturascientifica, a saperla criticare, a saper applicare i risultati della ricercanella pratica ed a collaborare a studi di ricerca; lo studente dellalaurea specialistica deve approfondire le conoscenze della laurea edeve essere in grado di progettare e condurre studi di ricerca.Riguardo alle metodologie di insegnamento della ricerca, ipartecipanti allo studio hanno enfatizzato l’utilizzo di una didatticaattiva ed il coinvolgimento dello studente in attività di ricerca.Analizzando la letteratura ed i risultati emersi dal presente studiovengono individuati gli obiettivi formativi riguardantil’insegnamento della ricerca per la laurea in infermieristica e per lalaurea specialistica in scienze infermieristiche ed ostetriche.
L'insegnamento della ricerca infermieristica nei corsi di Laurea e Laurea specialistica: le opinioni dei professori associati e dei ricercatori di scienze infermieristiche
Galletti C
2006-01-01
Abstract
Nursing research is a systematic and very important enquiryfor improving clients’ quality of life and effective andefficient nursing care. National and international literaturestate that all nurses should have knowledge andresponsibilities in research which are different in relation totheir educational level. The aim of the present study was tocollect opinions of the “new professors” in nursing aboutobjectives, contents and methods for teaching nursingresearch at Bachelor and Master Degree. The sample wasmade of nine participants who were interviewed by twentyquestions sent by e-mail. The interviews were analysed usingquantitative-descriptive and qualitative-phenomenologicalmethods (triangulation). Interviews revealed that Bachelorstudents should be educated to retrieve and criticisescientific literature, to apply research finding in practice andto collaborate in research studies; Master students shouldimprove knowledge of Bachelor degree and be able to designand conduct research studies. Participants emphasised theimportance of using “active” methodologies for teaching andto involve students in research. By analysing the literatureand the results of the present study educational objectivesfor teaching nursing research at Bachelor and Master degreeare defined.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.